Wat is een visualisatie en wat brengt het je?

Tips om vanuit meer zelfliefde te leven

Tip 1 Gewoon jezelf zijn

Weet je dat aanpassen veel meer energie kost dan gewoon jezelf zijn?

Van oudsher hebben wij de overtuiging meegekregen dat we dienend horen te zijn. De lijfstraffen van vroeger zorgden ervoor dat je het wel uit je hoofd liet om eerst aan jezelf te denken en dan pas aan een ander. Dit zijn patronen uit oude systemen die doorbroken mogen worden. Dat begint bij bewustwording van deze patronen.

Deze overtuiging mag je echt loslaten, jij hoeft jezelf niet meer weg te cijferen. Jij doet er toe en jij mag jezelf zijn met alles wat bij jou hoort. Geef aandacht aan je gevoelens en luister naar je intuïtie en ga daar stap voor stap meer naar luisteren. De norm normaal is eigenlijk meer wat gebruikelijk is binnen een bepaalde cultuur,maar is dat wel normaal. Iedereen is uniek! Volg daarom je eigen gevoel en vertrouw daar op.

Tip 2 Geef jezelf erkenning

Vaak vinden we onszelf niet goed genoeg, een ander doet het altijd beter.

Maar is dat wel zo? We zijn hier op aarde gekomen om met onze eigen unieke talenten iets te brengen. Het is dan ook logisch dat een ander het anders doet dan jij.

Geef jezelf de erkenning dat je er toe doet. Dat je het waard bent om van jezelf te houden en dat er daarnaast ook van je gehouden mag worden. Geef jezelf ook de erkenning voor de dingen die je niet zo leuk vind aan jezelf. Dit hoort eveneens bij jou en maakt je tot wie je bent.

Kijk jezelf eens aan in de spiegel, wat zie je? En wat zie je als jij jezelf diep in de ogen kijkt?

Kijk niet weg maar kijk met liefde naar jezelf. Wanneer jij er aan toe bent kun je de woorden naar jezelf uitspreken “ik hou van jou en accepteer jou zoals je bent”. Herhaal deze oefening dagelijks.

Nog een oefening:
Hang overal in huis post-its op met liefdevolle boodschappen aan jezelf.

  • Ik hou van mezelf
  • Ik ben het waard om mijn leven ten volste te leven
  • Ik ben het waard om lief te zijn naar mijzelf
  • Ik mag op mijn intuïtie vertrouwen
  • enz….

    Deze oefening zorgt ervoor dat jij erkenning geeft aan jezelf en dit ook gaat uitstralen.

Tip 3 Bewustwording

Veel mensen leven op de automatische piloot en zijn zich niet of nauwelijks bewust van hun eigen belevingswereld. Men klaagt wel dat het vervelend is om jezelf weg te cijferen, dat jouw gevoel er niet toe doet of dat jij je elke keer weer aanpast aan anderen. Om verandering tot stand te brengen is bewustwording nodig.

Wat ik je wil aanraden is om een notitieboekje te kopen en op te schrijven wat je verlangens zijn. Hoe ziet jouw ideale leven eruit en wat is daar voor nodig.

Je kunt beginnen om bij het opstaan, voordat je echt aan je dag begint, een intentie voor de dag uit te spreken. Een intentie is een bewuste positieve gedachte.
Voorbeeld intenties kunnen zijn:

* Vandaag wil ik stevig in mijn schoenen staan.
* Vandaag krijg ik alles moeiteloos voor elkaar.
* Ik mag er zijn, ik ben helemaal oké.
* Vandaag probeer ik open te zijn naar iedereen.

Voordat je gaat slapen schrijf je in het boekje op hoe de dag verlopen is en wat de intentie je heeft gebracht en wat je gevoel hierbij is geweest. Mijn advies is om daarnaast drie positieve elementen van de dag te omschrijven. We zijn ons vaak niet meer bewust dat deze positieve elementen er wel degelijk zijn. Het neveneffect is dat wat je aandacht geeft groeit. Op het moment dat je meer aandacht schenkt aan de positieve dingen, zullen deze ook meer in je leven verschijnen.

Tip 4 Laat “OMA” rusten

Je zult wel denken wat bedoelt ze nu met “laat OMA rusten”? In werkelijkheid heb ik nog twee lieve oma’s en daar ben ik heel blij mee. Het woord OMA is de afkorting van Oordelen, Meningen en Aannames.

In onze huidige maatschappij is ons aangeleerd dat we overal wat van moeten vinden en dat soms ook uitspreken, maar waarom doen we dat? Geeft het ons een goed gevoel? Kijk ik doe het beter dan de buurvrouw? Of deze vriendin volgt haar hart en wordt bestempeld als harteloos? Het is niet aan ons om daarover te oordelen, je weet nooit helemaal hoe de situatie is en tenslotte staan wij niet in die persoon zijn of haar schoenen.

Wat ik met deze tip wil zeggen: kijk eens op welke manier jij minder kunt oordelen, meningen vormen en aannames kunt doen. Wellicht wordt er over jou veel geoordeeld, meningen gevormd en of aannames gedaan, hoe lukt het om die om te buigen. Het is niet eerlijk en fijn als dat gebeurd zonder dat er open vragen worden gesteld en men echt open staat om naar je te luisteren. Open vragen stellen geven meer inzicht in situaties en creëert begrip.

Tip 5 Eet bewust

Voeding is de brandstof van ons lichaam. In onze huidige maatschappij zijn wij erg van het makkelijk en snel. Is de voeding die jij tot je neemt wel de juiste brandstof voor jou?

Houd eens een week bij wat je zoal eet en kijk dan eens hoeveel vitamines, mineralen en suikers er in je voeding zaten. Toen ik dit zelf jaren geleden gedaan heb schrok ik ervan hoe weinig voedingsstoffen er in bepaalde voeding zit. Maar ook de hoeveelheid voeding en drank die ik tot mij nam, terwijl ik dat geheel niet nodig had.

Verandering van voeding doet niet alleen iets met je lichaam maar ook met je geest. Je krijgt meer energie en voelt je vitaler, hierdoor wordt je mentaal ook sterker. Daarom vind ik het erg belangrijk dat jij je eetpatroon eens onder de loep neemt en gaat kijken of je tekorten hebt in je vitamines en mineralen. Voor een deskundig advies kun je terecht bij een orthomoduculair verpleegkundige bij jou in de buurt.

Tip 6 Van je fouten mag je leren

Fouten maken staat aan de basis van verandering.

Fouten maken is in onze “perfecte” samenleving bij velen een taboe, we willen niet laten zien dat we soms zwak zijn of niet goed opletten. Maar is dat wel de reden dat er fouten worden gemaakt?

Als kind leren we lopen, fietsen en worden we zindelijk en ja, dat gebeurd niet zonder fouten. Een kind heeft het nodig om te voelen wanneer het goed gaat of wanneer het niet goed gaat. Hierdoor ontwikkelen ze het gevoel van controle totdat het uiteindelijk automatisch gaat. Bij onze kinderen geven we aan dat wanneer je valt weer moet opstaan en het opnieuw moet proberen. Maar waarom is onze situatie als volwassene anders? En is deze wel anders? We mogen ons hele leven blijven leren.

Kijk eens met andere ogen naar je fouten. Wellicht brengt het je nieuwe inzichten. Laat je nooit door angst leiden, angst is een slechte raadgever en zorgt ervoor dat je verstijft. Probeer alles wat je doet vanuit liefde te doen en wees niet bang om fouten te maken. Tenslotte zijn er veel succesvolle mensen groot geworden door het maken van fouten. Een fout maken betekende dat zij leerden dat iets niet ging en bleven doorgaan met proberen waardoor er mooie dingen zijn ontstaan. Bekijk gewoon maar eens de levensgeschiedenis van inspirerende mensen (Steve Jobs, Bill Gates, Oprah Winfrey)..

Tip 7 Wat je zaait zal je oogsten

Als je zon brengt in het leven van anderen, kun je de stralen niet weghouden van jezelf. (Sir James Matthew Barrie)

In alles wat je doet zit een verband tussen wat je denkt en wat je krijgt. Er is altijd een actie-reactieproces. Door de acties die je uitvoert heb je, meer dan je jezelf bewust bent, regie over je eigen leven. Op het moment dat je direct resultaat wilt zien van je actie kan het zijn dat je teleurgesteld wordt. Het kan zijn dat het even duurt voordat het resultaat zichtbaar is van je actie.

Het kan ook zijn dat het resultaat nooit zichtbaar wordt. Op dat vlak zal je actie op een andere manier of via een andere weg de juiste uitwerking voor jou hebben. Wellicht heb je met jouw actie iemand anders een inzicht gegeven waardoor zijn of haar leven ten positieve is veranderd.

Blijf doorgaan met goed doen en laat je niet tegenhouden door negatieve reacties of uitblijven van resultaat op korte termijn. Vertrouw erop dat jouw actie zijn positieve uitwerking zal hebben en zijn vruchten zal afwerpen.

Share:

Geef een antwoord